NyhederPresseAnløbsliste
Sprog
Dansk
English
Aarhus havn logoAarhus Havn Logo
Forretningsområder
Ikon for krydstogtskibIkon for roll on roll off
Roll on - roll off
Ikon for for bulk skibIkon for bulk skibe
Fast og flydende bulk
Ikon for krydstogtskibIkon for krydstogtskib
Krydstogt
Ikon for containerskibIkon for containerskib
Containergods
Ikon for havnens arealerIkon for havnearealer
Arealleje og pakhuse
Ikon for projektgodsIkon for pakhus
Projektgods
Havneservice
Ikon for anløb
Ikon for anløb
Anløbsliste
Ikon for anmeld skibIkon for anmeld skib
Anmeld skib
Ikon for adgangskortIkon for adgangskort
Adgangskort/nummerpladescanning
Ikon for sikkerhedIkon for sikkerhed
Sikkerhed og beredskab
Ikon for sikkerhed
Vejrstation
Ikon for sikring ISPSIkon for sikkerhed
Sikring og ISPS
Ikon for affaldIkon for sikkerhed
Affald
Ikon for kranerIkon for kraner
Kraner
Ikon for betingelserIkon for partnerskaber
Forretningsbetingelser
Ikon for landstrømIkon for landstrøm
Landstrøm
Ikon for lodsIkon for lods
Lodsning
Ikon for bugseringIkon for bugsering
Bugsering og trosseføring
Ikon for kortIkon for kort
Havnekort
Bæredygtighed
Ikon for Co2Ikon for anløb
CO2-neutral i 2030
Ikon for grøn strømIkon for anmeld skib
Landstrøm
Ikon for partnerskaberIkon for kraner
Partnerskaber
Ikon for biodiversitetIkon for lods
Biodiversitet og havmiljø
Om Aarhus Havn A/S
Ikon for fremtidens havnikon for fremtidens havn
Fremtidens havn
Ikon for havnens historieIkon for havnens historie
Aarhus Havns historie
Ikon for karriereIkon for karriere
Karriere
Ikon for organisationIkon for organisationen
Organisation
NyhederPressePublikationer
Dansk
English
Aarhus Havn Logo
Close
Aarhus havn logo
Forretningsområder
Ikon for krydstogtskibIkon for roll on roll off
Roll on - roll off
Ikon for for bulk skibIkon for bulk skibe
Fast og flydende bulk
Ikon for krydstogtskibIkon for krydstogtskib
Krydstogt
Ikon for containerskibIkon for containerskib
Containergods
Ikon for havnens arealerIkon for havnearealer
Arealleje og pakhuse
Ikon for pakhusIkon for projektgods
Projektgods
Havneservice
Ikon for anløb
Ikon for anløb
Anløbsliste
Ikon for anmeld skibIkon for anmeld skib
Anmeld skib
Ikon for adgangskortIkon for adgangskort
Adgangskort/brobizz
Ikon for sikkerhedIkon for sikkerhed
Sikkerhed og beredskab
Ikon for sikkerhedIkon for sikring ISPS
Sikring og ISPS
Ikon for sikkerhedIkon for affald
Affald
Ikon for kranerIkon for kraner
Kraner
Ikon for partnerskaberIkon for betingelser
Forretningsbetingelser
Ikon for landstrømIkon for landstrøm
Landstrøm
Ikon for lodsIkon for lods
Lodsning
Ikon for bugseringIkon for bugsering
Bugsering og trosseføring
Ikon for kortIkon for kort
Havnekort
Bæredygtighed
Ikon for anløb
Ikon for Co2
CO2-neutral i 2030
Ikon for anmeld skibIkon for grøn strøm
Grøn strøm
Ikon for adgangskortIkon for partnerskaber
Partnerskaber
Ikon for sikkerhedIkon for biodiversitet
Biodivesitet og havmiljø
Om Aarhus Havn
Ikon for fremtidens havnikon for fremtidens havn
Fremtidens havn
Ikon for havnens historieIkon for havnens historie
Aarhus Havns historie
Ikon for karriereIkon for karriere
Karriere
Ikon for organisationIkon for organisationen
Organisation
NyhederPresseAnløbslistePublikationer
Dansk
English

4/4/2024

Landstrøm på vej til containerskibene i Aarhus

På containerterminalen i Aarhus ligger der ofte skibe, der er flere hundrede meter lange. De har som regel tusindvis af containere ombord, og når de ligger til kaj, tager det timer for selv de mest effektive kranførere at få godset over kaj.

Men selvom skibene ligger stille imens, så bruger det stadig energi. Moderne skibe er spækket med navigationsudstyr, maskinovervågningssystemer, kommunikationsgrej og meget andet. Visse containere skal også holdes nedkølet, og så bruger besætningen selvfølgelig både lys og varme.

Når sådan et skib ligger til kaj på havnen i Aarhus, så producerer det selv strømmen ved hjælp af dieselgeneratorer. Men snart kommer der et alternativ.

Vi har søgt om midler til at opføre et landstrømsanlæg ude på containerterminalen. Vi har et mål om at blive den mest bæredygtige havn i Østersøområdet, og det her er et vigtigt skridt på vejen. I fremtiden vil containerskibe kunne slukke dieselgeneratorerne og lade den grønne strøm forsyne skibet med energi

— siger Anne Zachariassen, der er COO hos Aarhus Havn.

Midlerne er søgt ved infrastrukturfonden CEF, der står for Connecting Europe Facility og er en pulje hos EU, der er øremærket til transportinfrastruktur.

Rederi og havne i fælles, grøn front

Aarhus Havn har søgt om 37 millioner til projektet på containerterminalen, men står ikke alene. Ansøgningen er sendt i samarbejde med Bremerhaven, Göteborg, Stockholm, Hamborg og Oslo, der alle har et ønske om at udvikle og bygge landstrømsanlæg til containerskibe, og så har rederiet Unifeeder udtrykt sin opbakning til projektet.

Det er nemlig skibe som deres, der vil kunne koble sig til det kommende landstrømsanlæg.

Unifeeder har sat sig ambitiøse klimamål, herunder at være net zero inden 2050. Selvom brugen af alternative brændstoffer som bio-brændstoffer og snart methanol og senere også ammoniak vil bidrage til lavere CO2-udledning, er brugen af landstrøm under havneanløb en vigtig del af vores vej til en grønnere fremtid

— siger Martin Gaard Christiansen, der er europæisk CEO og global CCO hos Unifeeder.

Aarhus Havn har som den første - og indtil videre eneste - havn i Danmark et landstrømsanlæg til krydstogtskibe, og da havnen står for mere end 70 procent af den danske containerfragt, så er det nærtliggende at kigge på containerterminalen som det næste.

Mens landstrømsanlægget til krydsskibe kan levere helt op til 16 megawatt, som bruges til at holde liv i alt fra restauranter til wellness ombord, så stiller containerskibene mindre krav. Forventningen er, at de kommende landstrømsanlæg skal kunne levere tre megawatt til de største containerskibe.

Vi har omkring 175 anløb i Aarhus hvert år med vores skibe, hvilket gør os til en af havnens hyppigste gæster. Under vores ophold udsender vi CO2 gennem strømproduktion ombord, og det ønsker vi at undgå i fremtiden

— siger Martin Gaard Christiansen.

Udover at dieselgeneratorerne sender CO2 ud i atmosfæren, når de kører, så har de også de lokale ulemper, at de støjer og lugter. Disse gener forsvinder fuldstændig, når skibe i stedet bruger landstrøm.

Martin Gaard Christiansen, europæisk CEO og global CCO, Unifeeder

Studie skal undersøge mulighederne for tilpassede landstrømsanlæg

Aarhus Havn har anløb fra containerskibe i mange størrelser. De største er omkring 400 meter lange, mens andre har en længde på under 200 meter.

Selvom de mindre skibe selvsagt vil have behov for at få mindre strøm gennem det kommende landstrømsanlæg, så er der dog en udfordring: For at kunne modtage strøm fra landstrømsanlægget, skal skibene have matchende infrastruktur ombord - uanset skibets størrelse.

Og det kan være en dyr omgang.

Hvis prisen for at ombygge et skib til at kunne modtage landstrøm er for høj, så er det ikke sandsynligt, at de mindre skibe gør det. Det bliver simpelthen for dyrt. Vi vil gerne hjælpe med at gøre det attraktivt at vælge den grønne løsning

— siger Anne Zachariassen.

Ansøgningen omhandler derfor også midler til at løse det problem.

Disse midler skal bruges til et studie, der skal undersøge, om man kan lave et mindre anlæg, der er designet til mindre skibe, så omstillingen bliver billigere.

Vi er meget interesserede i at sikre, at den tekniske udformning af landstrømsforbindelserne ikke bliver en ulempe for visse skibstyper. Nogle skibstyper har kun brug for den billigere lavspændingsforbindelse, mens andre skal bruge den dyre højspændingsforbindelse, siger Martin Gaard Christiansen.

Når nogle af Europas største havne og et af verdensdelens vigtigste rederier går sammen om disse projekter, så øger det tempoet på den grønne omstilling.

Men den fælles front har flere fordele.

Det sender et signal til branchen om, at vi alle skal omstille os. Når muligheden for landstrøm er der - måske endda i flere varianter på sigt - så har vi alle et ansvar for at træffe det grønne valg. Jeg tror på, at vi når i mål

— siger Anne Zachariassen.

Aarhus Havn forventer, at containerskibe kan slutte sig til landstrøm i slutningen af 2026.

Anne Zachariassen, COO, Aarhus Havn
No items found.

Relaterede nyheder

Se alle nyheder
14/5/2025

Aarhus Havn og Gadeliv i nyt samarbejde: Udsatte borgere i meningsfuldt arbejde på krydstogtskajen

6/2/2025

AAK: Aarhusiansk virksomhed, global leverandør og grøn frontløber

4/2/2025

Eimskip investerer i nyt køle- og frysehus på Danmarks største erhvervshavn

14/5/2025

Aarhus Havn og Gadeliv i nyt samarbejde: Udsatte borgere i meningsfuldt arbejde på krydstogtskajen

6/2/2025

AAK: Aarhusiansk virksomhed, global leverandør og grøn frontløber

Se alle nyheder
Følg med i nyheder fra Aarhus Havn A/S

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Tak, din tilmelding modtaget
Noget gik galt med tilmeldingen, prøv igen.
Ved tilmeding accepterer du vores privatlivspolitik
Aarhus havn logo
Vandvejen 7
DK-8000 Aarhus C
CVR: 45515095
EAN: 5790000423668
Peppol ID: 45515095
Bankoplysninger
Nordea
Reg.nr. 2211
Kontonr. 0251490015
+45 86 13 32 66port@portofaarhus.dk
Mandag-fredag 8:00-16:00
HavnekortForretningsbetingelserKarrierePublikationer
Privatlivs- og cookiepolitikTilgængelighedserklæring
© 2024 Aarhus Havn