28/10/2025
Fra land til skib uden kran: Finnlines forbinder Danmark og Finland

Klokken er lidt i syv om morgenen, og et stort, blåt skib med ordet "Finnlines" på siden nærmer sig havnen i Aarhus. Solen er knap stået op over bugten, da skibet lægger til, og rampen lægger sig forsigtigt på kajen.
I det øjeblik bliver der for alvor travlt hos Rune Klintrup Nielsen og hans kollegaer hos Finnlines Danmark. For ombord står lastbiltrailere fyldt med et hav af forskellige typer gods, som nu skal med lastbil ud til de virksomheder, der venter på dem. Og på kontoret, hvor Rune sidder, står de for lastningen og lodsningen af skibet.
"Det er alt fra byggematerialer til dagligvarer. Det kan også være industrirobotter fra en fabrik i Finland. De sætter bare deres varer på en trailer, som bliver kørt til et af vores skibe. Det sejler til Aarhus, hvor en ny lastbil henter traileren og leverer robotterne. Indholdet bliver i samme trailer fra start til slut," siger Rune Klintrup Nielsen, der er administrerende direktør hos Finnlines Danmark.

De store, blå Finnlines-skibe er ro-ro-skibe. Roll on, roll off. Det betyder, at skibene har en rampe, så gods kan køres direkte ombord uden at skulle bruge en kran, som man for eksempel bruger ved lastning og lodsning af containerskibe.
Finnlines sejler relativt korte ruter. De mest almindelige destinationer er havne i Østersøområdet, men de sejler i det meste af Europa. Og selvom motorveje og broer gør det muligt at køre godset hele vejen, har det flere fordele at bruge søvejen. Blandt andet for klimaet.

"Vi har et langt bedre grønt aftryk end vejtransport. Vi kæmper for at få CO2 per enhed ned. Det er også derfor, vi i dag sejler med skibe, der er næsten dobbelt så store som for bare fem år siden. Selvom et skib er dobbelt så stort, udleder det slet ikke dobbelt så meget. Og det har altid været vigtigt for os," siger Rune Klintrup Nielsen, der har været direktør hos Finnlines Danmark siden 2020, men startede i virksomheden for 20 år siden.
Finnlines har de seneste år satset massivt på at reducere klimaaftrykket. Siden 2008 er CO2-udledningen per enhed, som eksempelvis kunne være en trailer, reduceret med 32 procent, og målet er at nå 40 procent inden 2030.

Logistik på begge sider af rampen
Mens Rune og hans kollegaer fra landsiden sikrer, at godset kommer fra skibet og videre ind i landet - og den anden vej - arbejder finske Antti Hämäläinen ombord på skibet for at holde alting i balance.
I bogstavelig forstand.
"Jeg sikrer stabiliteten. Kort sagt må masten helst ikke vende nedad," siger han med et lille grin og fortsætter: "Når trailerne bliver kørt af i den ene side af skibet, bliver der overvægt i den anden side. Så pumper jeg vand fra skibets tanke til den samme side, så skibet bliver holdt vandret," siger han.

Antti Hämäläinen er Chief Officer på skibet Finnmill, og udover at han har ansvaret for at balancere skibet, sørger han også for at placere trailerne strategisk, så dem med sprængfarligt gods for eksempel ikke står for tæt på hinanden.
Så når trailere med deodoranter skal fra Danmark til Finland, skal han både sikre, at skibet holdes vandret, at sprængfarligt og brandfarligt gods ikke er tæt på hinanden, og at papirerne er i orden. Samtidig har han ansvaret for dele af personalet.
De mange opgaver kræver et nært samarbejde med folkene på land, for trailerne skal af og på skibet til tiden, og de skal stå rigtigt.
"Jeg kan godt lide at lægge til i Aarhus. Rune og hans kollegaer er dygtige, og jeg får altid løbende og hurtig information. Vi bliver aldrig glemt, selvom de jo også har travlt," siger Antti Hämäläinen, der har været hos Finnlines i 11 år, men har sejlet hele sit liv.
En hverdag med kreativitet og ansvar
Hos Finnlines Danmark sidder der fire mennesker på kontoret. De tre af dem har været der i omkring 20 år, men der er én, der er lidt nyere.
Louise Tuborg er shippingelev hos Finnlines, og selvom hun ikke kendte meget til shipping på forhånd, tog hun en chance og startede hos Finnlines i oktober 2023. Og det var en god beslutning.
"Jeg er meget glad for at være elev hos Finnlines. Jeg har hurtigt fået meget ansvar, og det er fedt, når der virkelig sker noget, og der er meget gods. Selvom det kan lyde mærkeligt, så kan det også være fedt, når noget går skævt, og man skal finde kreative løsninger i samarbejde med folkene på skibet," siger Louise Tuborg.

Selvom hendes titel fortsat er "elev", så har hun hurtigt prøvet kræfter med lidt forskelligt.
Og det er også noget af det, der gør, at Louise Tuborg i dag er glad for, at hun tog chancen og prøvede shipping-branchen af.
"Jeg får prøvet lidt af det hele. Både import, eksport, farligt gods og en tur til Finland. Jeg er lige så meget ude, som jeg sidder her på kontoret," siger shippingeleven.
Når hendes elevtid slutter, har hun allerede sikret sig et arbejde hos logistikvirksomheden Greencarrier. Og så starter der en ny elev hos Finnlines.
Vigtigt for danskerne
Selvom ro-ro-transport måske lyder som et nicheområde, er det i virkeligheden en central del af danskernes hverdag.
Gods fra Danmark til Finland spænder fra Rockwool og byggematerialer til dagligvarer, mens importen blandt andet tæller papir, stål, byggematerialer og maskiner. Men selvom transport er en vigtig branche, så får det ikke altid så meget opmærksomhed.
”Jeg tror ikke, at den almindelige dansker tænker på transport. Varerne er der ligesom bare, men vi er alle sammen afhængige af det. Under corona, hvor folk købte terrassebrædder i massevis til deres projekt i haven, kunne vi med det samme se, at vi sejlede mere træ til byggemarkederne. Vi sejler jo bare med det, forbrugerne bruger," siger Rune Klintrup Nielsen.

Louise Tuborg har samme oplevelse.
"Alt lige fra juletræer og råmaterialer til hygiejneprodukter skal frem, for det har alt sammen et formål. Det, man producerer, mister jo sit formål, hvis det ikke kommer derhen, hvor det skal bruges," siger hun.
Tæt samarbejde på havnen
Finnlines Danmark har kontor på Multiterminalen på havnen i Aarhus. To gange om ugen dukker et stort, blåt ro-ro-skib op med deres firmanavn på siden.
Og selvom der er mange ting, der skal gå op i en højere enhed, så lykkes det altid.
"Vi har et super godt samarbejde med Aarhus Havn og Blue Water, som er vores stevedorer. Hvis vi har et bestemt ønske om, hvor vores skibe skal ligge, så siger vi det til kundecenteret hos Aarhus Havn, og så fikser de det, hvis det kan lade sig gøre. Vi er alle enige om, at det skal være så let som muligt,” siger Rune Klintrup Nielsen.
Finnlines' skibe sejler typisk samme dag eller dagen efter, de ankommer. Så er trailerne fyldt med gods rullet af, og nogle nye er kommet på. Nøje placeret efter godstype og vægt. Der er en forholdsvis lige fordeling af import og eksport.
Inden skibet sejler afsted igen, er meget af det gods, der kom i land, formentlig nået frem til virksomhederne med de lastbiler, der hentede det nær vandet i Smilets By.
”Vi har kontorer på havnen i Aarhus, fordi det er Danmarks største erhvervshavn, fordi byen ligger centralt i Jylland, og fordi mange af vores kunder bor her. Det er vigtigt, at vi er tæt på dem. I sidste ende handler det om at sikre, at varerne når frem hurtigt, grønt og sikkert. Det er det, vi brænder for," siger Rune Klintrup Nielsen.
Finnlines har omkring 100 anløb om året ved havnen i Aarhus.







