12/8/2025
Historisk vækst i containeromsætning slår flere rekorder på Aarhus Havn

Væksten i containertrafikken på Danmarks største erhvervshavn fortsætter til nye højder.
Særligt juli måned resulterede i ekstraordinære tal med en vækst på over 45 procent sammenlignet med sidste år. En vækst fra 59.726 TEU til 86.835 TEU (TEU = 20-fods containere)
Det er det højeste antal containere, der nogensinde er håndteret på havnen i Aarhus, hvor over 70 procent af alle containere i Danmark går igennem.
De markante tal kommer oven på i forvejen travle første seks måneder af 2025, hvor containertrafikken samlet set er vækstet med over 13 procent sammenlignet med sidste år.
Containervæksten kommer som et resultat af, at Aarhus Havns i forvejen stærke rutenetværk er blevet udvidet med nye ruter, den geopolitiske situation, og at Aarhus i stigende grad bruges som et strategisk vigtigt knudepunkt for containergods til resten af Europa.
Stigningen i containeromsætningen sætter dog også et pres på havnens kapacitet, og en tre år gammel rekord for antal containere håndteret på en uge blev slået tilbage i uge 22 med 19.127 TEU på syv dage. En rekord, der nu igen er slået med hele 20.212 TEU håndteret i uge 29.
”Vi glæder os over, at tendensen med den markante fremgang i godsomsætningen fortsætter. Vores i forvejen stærke rutenet er blevet udvidet med nye ruter og skibe samtidig med, at den geopolitiske situation sender flere containere til Aarhus, og vi oplever i stigende grad, at Aarhus er et vigtigt knudepunkt for containergods til resten af Europa,” siger Thomas Haber Borch og fortsætter:
”De store mængder gods kræver meget af terminaloperatøren, virksomhederne på havnen og vores medarbejdere. Det presser vores arealer yderligere, men med fælles indsats kan vi levere en tårnhøjeffektivitet og konkurrencedygtig drift, der understøtter dansk erhvervsliv og forsyningssikkerheden.”
De mange containere kommer også med flere containerskibe. I juli anløb hele 53 containerskibe havnen i Aarhus. Det er 32 procent flere containerskibe sammenlignet med juli sidste år.
TEU (20-fods-containere) | 2024 (afrundet) | 2025 (afrundet) |
---|---|---|
Januar | 44.040 TEU | 53.450 TEU |
Februar | 56.980 TEU | 56.420 TEU |
Marts | 55.470 TEU | 61.050 TEU |
April | 49.410 TEU | 56.750 TEU |
Maj | 53.310 TEU | 69.580 TEU |
Juni | 53.500 TEU | 57.590 TEU |
Juli | 59.730 TEU | 86.830 TEU |
I alt | 372.440 TEU | 441.670 TEU |
I 2025 er Aarhus Havn indtil videre blevet en ny destination med et ugentligt anløb på følgende ruter:
· 25. marts: Første anløb til Aarhus på en ny rute, som Mærsk har lavet i samarbejde med det tyske rederi Hapaq-Lloyd. Ruten er en forlængelse af de globale ruter, der anløber de store havne i Nordtyskland.
· 1. april: Første anløb på endnu en ny Mærsk-rute. På denne rute vil verdens første methanol-drevne skib, Laura Mærsk, sejle fast til Aarhus. Denne rute fungerer også som en forlængelse af de globale ruter med anløb i de store nordtyske havne.
· 9. april: Første anløb på en ny direkte rute mellem Aarhus og Asien etableret af MSC, verdens største containerrederi. De ugentlige anløb vil være med containerskibe, der har en kapacitet på over 15.000 TEU.
· 8. juli: Mærsk annoncerer, at Aarhus igen bliver en del af en af deres direkte ruter til Asien med ugentlige anløb af nogle af deres allerstørste containerskibe. Derfor tilbyder både Mærsk og MSC nu direkte ruter mellem Aarhus og Asien.
· 8. juli: Aarhus får nye anløb som en mellemstation for containere, der skal til og fra Polen på en såkaldt shuttle-rute, der er en del af Mærsk og Hapag-Lloyds rutenetværk.
· 24. juli: Første anløb i Aarhus på en ny rute fra rederiet CMA CGM, som binder Skandinavien og Baltikum tættere sammen.