Forsæt til indhold

Aftale om Marselis-tunnel

Oprettet dato: 9. november 2021

To ministre, en borgmester og en rådmand underskrev primo november en partnerskabsaftale mellem staten og Aarhus Kommune om anlæg af Marselistunnelen.

Planen er, at staten går i gang med byggeriet i 2025, når der er gennemført en miljøkonsekvensvurdering, og når kalenderen viser 2031 forventer parterne, at den første lastbil kan køre fra E45 til Aarhus havn via tunnelen.

Selve tunnelen og Åhavevej bliver statsvej, mens den reetablerede Marselis Boulevard bliver en kommunal vej. Finansminister Nicolai Wammen (S) understregede, at den kommende tunnel vil være til gavn i både Aarhus og resten af Danmark, fordi Aarhus Havn spiller så stor en rolle for importen- og eksporten af varer til store dele af landet.

Transportminister Benny Engelbrecht istemte og lovede samtidig en ordentlig borgerinddragelse med høringer og borgermøder. Alle var dog enige om, at man ikke gennemfører et af de største anlægsprojekter i Danmark uden udfordringer, bøvl og besvær.

Men borgmester Jakob Bundsgaard (S) og rådmand Bünyamin Simsek (V) lovede op til flere gange, at der vil blive sikret en ordentlig trafikafvikling, mens byggeriet står på. Det bliver nemlig Aarhus Kommune – og ikke staten – der skal stå for at få trafikken omlagt, så kødannelser og forsinkelser bliver undtagelsen fremfor reglen i den 5-årige byggeperiode.

Tunnelen er budgetteret til 2,7 mia. kr., og heraf betaler staten 2,1 mia. kr., mens Aarhus Kommune og Aarhus Havn betaler hver 300 mio. kr.

Læs vores andre nyheder

Udforsk havnen