4/6/2025
Byggeriet af Marselistunnelen sættes i gang: En anerkendelse af havnens betydning

Et bredt flertal i Folketinget har vedtaget et lovforslag, der gør det muligt at komme i gang med at etablere tunnelen under Marselis Boulevard.
Bag aftalen står Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne, SF, Radikale Venstre, Konservative, Liberal Alliance, Danmarksdemokraterne og Dansk Folkeparti.
Vi er rigtig glade for, at et bredt flertal i Folketinget giver grønt lys til Marselistunnelen, og at vi nu kan komme i gang med projektet, der har været længe undervejs. Det er en stor anerkendelse af havnens nationale betydning og erhvervslivets indsats for at sikre den danske forsyning. Tunnelen er vigtig for at fremtidssikre en effektiv transport til og fra havnen. Tak til de mange involverende og ikke mindst transportministeren og Folketingets partier for arbejdet. Nu arbejder vi videre sammen med Vejdirektoratet og Aarhus Kommune om at sikre den bedst mulige infrastruktur omkring tunnelen,
siger Thomas Haber Borch, der er CEO hos Aarhus Havn.
Aarhus Havn er et stort knudepunkt for godstransporten, og blandt andet lægger 3500 lastbiler hver dag vejen forbi.
Marselistunnelen vil give en mere direkte vejforbindelse for trafikken, som betyder mindre trafikstøj og tung transport gennem byen. Og samtidig giver projektet helt nye grønne områder.
Transportbranchen er en livsnerve i vores samfund, der sørger for varer i butikkerne, materialer til fabrikkerne og at danske varer kommer ud i verden. Med Marselistunnelen får trafikken mellem havnen og motorvejsnettet en god, hurtig forbindelse, og aarhusianerne får mindre trafik gennem byen og byrum, de kan gøre til deres eget,
siger transportminister Thomas Danielsen.
Anlægsarbejdet går i gang i 2028, og de første lastbiler forventes at kunne køre gennem tunnelen i 2035.

