NyhederPresseAnløbsliste
Sprog
Dansk
English
Aarhus havn logoAarhus Havn Logo
Forretningsområder
Ikon for krydstogtskibIkon for roll on roll off
Roll on - roll off
Ikon for for bulk skibIkon for bulk skibe
Fast og flydende bulk
Ikon for krydstogtskibIkon for krydstogtskib
Krydstogt
Ikon for containerskibIkon for containerskib
Containergods
Ikon for havnens arealerIkon for havnearealer
Arealleje og pakhuse
Ikon for projektgodsIkon for pakhus
Projektgods
Havneservice
Ikon for anløb
Ikon for anløb
Anløbsliste
Ikon for anmeld skibIkon for anmeld skib
Anmeld skib
Ikon for adgangskortIkon for adgangskort
Adgangskort/nummerpladescanning
Ikon for sikkerhedIkon for sikkerhed
Sikkerhed og beredskab
Ikon for sikkerhed
Vejrstation
Ikon for sikring ISPSIkon for sikkerhed
Sikring og ISPS
Ikon for affaldIkon for sikkerhed
Affald
Ikon for kranerIkon for kraner
Kraner
Ikon for betingelserIkon for partnerskaber
Forretningsbetingelser
Ikon for landstrømIkon for landstrøm
Landstrøm
Ikon for lodsIkon for lods
Lodsning
Ikon for bugseringIkon for bugsering
Bugsering og trosseføring
Ikon for kortIkon for kort
Havnekort
Bæredygtighed
Ikon for Co2Ikon for anløb
CO2-neutral i 2030
Ikon for grøn strømIkon for anmeld skib
Landstrøm
Ikon for partnerskaberIkon for kraner
Partnerskaber
Ikon for biodiversitetIkon for lods
Biodiversitet og havmiljø
Om Aarhus Havn A/S
Ikon for fremtidens havnikon for fremtidens havn
Yderhavnen
Ikon for havnens historieIkon for havnens historie
Aarhus Havns historie
Ikon for karriereIkon for karriere
Karriere
Ikon for søgningIkon for organisationen
Udstilling om Aarhus Havn
Ikon for organisationIkon for organisationen
Organisation
NyhederPressePublikationer
Dansk
English
Aarhus Havn Logo
Close
Aarhus havn logo
Forretningsområder
Ikon for krydstogtskibIkon for roll on roll off
Roll on - roll off
Ikon for for bulk skibIkon for bulk skibe
Fast og flydende bulk
Ikon for krydstogtskibIkon for krydstogtskib
Krydstogt
Ikon for containerskibIkon for containerskib
Containergods
Ikon for havnens arealerIkon for havnearealer
Arealleje og pakhuse
Ikon for pakhusIkon for projektgods
Projektgods
Havneservice
Ikon for anløb
Ikon for anløb
Anløbsliste
Ikon for anmeld skibIkon for anmeld skib
Anmeld skib
Ikon for adgangskortIkon for adgangskort
Adgangskort/brobizz
Ikon for sikkerhedIkon for sikkerhed
Sikkerhed og beredskab
Ikon for sikkerhedIkon for sikring ISPS
Sikring og ISPS
Ikon for sikkerhedIkon for affald
Affald
Ikon for kranerIkon for kraner
Kraner
Ikon for partnerskaberIkon for betingelser
Forretningsbetingelser
Ikon for landstrømIkon for landstrøm
Landstrøm
Ikon for lodsIkon for lods
Lodsning
Ikon for bugseringIkon for bugsering
Bugsering og trosseføring
Ikon for kortIkon for kort
Havnekort
Bæredygtighed
Ikon for anløb
Ikon for Co2
CO2-neutral i 2030
Ikon for anmeld skibIkon for grøn strøm
Grøn strøm
Ikon for adgangskortIkon for partnerskaber
Partnerskaber
Ikon for sikkerhedIkon for biodiversitet
Biodivesitet og havmiljø
Om Aarhus Havn
Ikon for fremtidens havnikon for fremtidens havn
Yderhavnen
Ikon for havnens historieIkon for havnens historie
Aarhus Havns historie
Ikon for karriereIkon for karriere
Karriere
Ikon for organisationIkon for organisationen
Organisation
NyhederPresseAnløbslistePublikationer
Dansk
English

22/10/2025

Teknisk designer hos Aarhus Havn: Marie Louise har en nøglerolle i at holde havnen kørende

Som teknisk designer hos Danmarks største erhvervshavn spiller man en vigtig rolle i at planlægge, udvikle og opretholde den kritiske infrastruktur. Det er et stort ansvar, som Marie Louise dagligt løfter.

Omgivet af krydstogtgæster i sensommersolen står Marie Louise Larsen med et indmålingsapparat, der rækker omkring 30 centimeter over hendes hoved. Hun skal måle koordinater på en kran for at overføre dens eksakte placering til havnens digitale grundkort. Hendes ansigt er vendt mod en anordning, der mest af alt ligner en lommeregner. Her indlæses kranens koordinater, som efterfølgende overføres digitalt til havnens grundkort – alt imens krydstogtgæsterne tager billeder af Domkirken og Dokk1.

Det er Marie Louises ansvar, at kortet er opdateret. En vigtig rolle, som mange mennesker og virksomheder på havnen dagligt er afhængig af.

Marie Louise er nemlig den interne specialist hos Aarhus Havn, når det kommer til produktion af tekniske tegninger til bl.a. projekter, lejemålstegninger, opmålingstegninger, opdatering af havnekort og ledningsplaner.  

Det var drømmen om en anderledes hverdag, som veksler mellem praktisk og stillesiddende arbejde, der i 2018 ledte hende mod en uddannelse som teknisk designer og senere hen en ansættelse hos Aarhus Havn.

Hele mit liv har jeg været nysgerrig på konstruktioner, og hvordan ting er bygget op. Jeg synes, at bygge- og anlægsarbejde er superinteressant. Og så har jeg altid været glad for at tegne. Så det her med at kunne kombinere disse interesser virkede som et godt uddannelsesmatch for mig.

Og det skulle det vise sig at være. Men det lå ikke umiddelbart i kortene, at Marie Louise skulle gøre karriere som teknisk designer.  

Jeg droppede ud af gymnasiet efter 1. g og arbejdede som tjener det efterfølgende år. På daværende tidspunkt vidste jeg ikke, at man kunne uddanne sig til teknisk designer. Jeg var faktisk meget i tvivl om, hvad jeg ville, men i samarbejde med en studievejleder fandt jeg frem til uddannelsen, og jeg syntes, den lød virkelig spændende, fortæller hun.

Fra Vestjylland til Sønderjylland, København og Aarhus

Marie Louise er opvokset på en landejendom i den lille vestjyske by Ulfborg sammen med sin mor, far og lillebror, og med sine to ældre søskende og bedsteforældre tæt på.  

Hun er et stort familiemenneske. Men selvom hele hendes familie stadig bor i Vestjylland, har det ikke afholdt hende fra at bosætte sig i stort set alle hjørner af landet for at forfølge sine uddannelses- og karrieremæssige drømme.

Grundforløbet til teknisk designer gennemførte hun i Aabenraa. Herefter førte et tilbud om læreplads hos SEAS-NVE, der i dag hedder Andel, hende til København i sommeren 2018, og hun blev overflyttet til teknisk skole i Roskilde.

Min familie blev meget stille, da jeg fortalte, at jeg skulle flytte til København. Men omvendt var de heller ikke overraskede. Jeg har altid været meget opsøgende, så de har godt vidst, at der var noget, der trak i mig, fortæller hun og smiler:
Så da jeg i 2023 meddelte, at jeg ville flytte tilbage til Jylland, blev de meget glade for at få mig tættere på igen.

Efter en veloverstået svendeprøve under coronanedlukningen i julen 2020, blev Marie Louise fastansat hos Fibia i Haslev på Midtsjælland, hvor hun pendlede fra København hver dag. Her arbejdede hun i en årrække, og blev i sin ansættelsestid overflyttet til en afdeling i Aarhus for at komme tættere på sin familie. Men i efteråret 2024 var tiden inde til at prøve noget nyt.

Jeg havde brug for forandring. Og jeg savnede en større berøringsflade med kernen af, hvorfor jeg valgte uddannelsen som teknisk designer: nemlig at tegne. Det var jeg simpelthen kommet for langt væk fra. I stillingsopslaget fra Aarhus Havn kunne jeg se, at det ville blive en stor del af min hverdag, fortæller hun og fortsætter:
Samtidig kunne jeg bidrage med de efterspurgte kompetencer inden for digitalisering samt anvendelse af Geografiske Informationssystemer til at indsamle, analysere og visualisere data. Så jeg søgte jobbet.

Det vigtige samarbejde på tværs af afdelinger

Marie Louise har været ansat i Infrastructure hos Aarhus Havn siden november 2024. Hun sidder med en bred pallette af opgaver på tværs af afdelinger og kalder sig selv for ’rentegneren’.

Alt nyt, der opstår på havnen, opmåler, rentegner og indtaster hun digitalt med præcise koordinater.

Det kan f.eks. være en opmåling til parkeringspladser eller en ny rundkørsel, placering af containere på krydstogtpladsen eller tegninger til det byggepladsområde, hvor anlægsarbejdet til færdiggørelsen af Omniterminalen netop er igangsat. Men det kan også være planer for snerydning i samarbejde med havnens Port Service eller lejemålsoversigter for vores kommercielle afdeling. 

Alle Marie Louises opmålinger bliver også registreret på havnens ISPS-kort, som er et detaljeret overblik over de terrorsikrede områder på havnearealerne. På den måde har Marie Louise en stor og vigtig berøringsflade med de mange aktiviteter på havnen, der gør Aarhus Havn til kritisk infrastruktur.  

Samtidig har Marie Louises anbefalinger til, hvordan digitaliseringen i hendes afdeling kan optimeres for at arbejde mere bæredygtigt, spillet en betydelig rolle.

Det er en superspændende proces, for vi er en afdeling med mange kompetencer, og programmerne skal være noget, der fungerer for alle, siger hun.

Hos Aarhus Havn er der en høj anciennitet, og mange af medarbejderne har arbejdet her i rigtig mange år. Det er noget, Marie Louise er særligt opmærksom på, når hun skal forklare, hvad de forskellige programmer kan.

Der er helt klart en balancegang i at indføre ny digitalisering. Den slags er indgribende i hverdagen, og der skal være tid til at få alle med på de ændringer, vi laver. Ellers bliver det ikke godt. Og alle de eksisterende data skal jo også omlægges til et nyt program – samtidig med, at vi også skal udføre vores daglige arbejde, fortæller hun og fortsætter:
Jeg synes, det er virkelig fedt, at jeg generelt er en del af så mange opgaver og tiltag, og jeg føler mig heldig at starte i min stilling på et tidspunkt, hvor jeg kan bidrage i tilblivelsen af en ny containerterminal.

‍

No items found.

Relaterede nyheder

Se alle nyheder
No items found.
No items found.
Se alle nyheder
Følg med i nyheder fra Aarhus Havn A/S

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Tak, din tilmelding modtaget
Noget gik galt med tilmeldingen, prøv igen.
Ved tilmeding accepterer du vores privatlivspolitik
Aarhus havn logo
Vandvejen 7
DK-8000 Aarhus C
CVR: 45515095
EAN: 5790000423668
Peppol ID: 45515095
Bankoplysninger
Nordea
Reg.nr. 2211
Kontonr. 0251490015
+45 86 13 32 66port@portofaarhus.dk
Mandag-fredag 8:00-16:00
HavnekortForretningsbetingelserKarrierePublikationer
Privatlivs- og cookiepolitikTilgængelighedserklæring
© 2024 Aarhus Havn