Forsæt til indhold

Oppetid tæt på 100 pct.

Oprettet dato: 10. februar 2021

Når man er tæt på 100 pct., er det virkelig marginalerne, der tæller. I Aarhus Havns afdeling ”Land Operations” har man flyttet oppetiden på havnens kraner til 99,5 pct. i 2020 mod 99,39 pct. året før. Oppetiden siger noget om, hvor lang tid kranerne er funktionelle under en operation.

Den nye oppetid på 99,5 pct. skal ses i relation til, at Aarhus Havn i sine kranvedtægter lover kunderne en oppetid (eller tilgængelighed) på min. 95 pct.

Oppetiden er et væsentligt parameter for kunderne, idet en kran, der fungerer under hele operationen, er med til at øge effektiviteten, og det påvirker operationens samlede pris. Nedbrud er uhensigtsmæssigt i alle sammenhænge, og den høje oppetid for kranerne på Aarhus havn er et udtryk for, at det kun sker meget sjældent og i meget kort tid ad gangen, når det endelig sker.

Den høje oppetid kan tilskrives flere forskellige indsatser i løbet af de seneste år – herunder øget anvendelse af digitalisering af kranprocesserne. Fx er vi i gang med en opgradering af alle containeråg, så de kan overvåges og analyseres fra bærbare enheder. Det giver mulighed for at reagere og rette eventuelle fejl lynhurtigt. Desuden arbejdes der med kranernes IT-udstyr , således at medarbejderne i Land Operations på sigt kan udnytte et Crane Management System til at monitorere kranernes tilstand, foretage fejldiagnosticering og lagre operationsdata, som skaber værdi både for kunderne og Aarhus Havn.

Men digitalisering alene gør det ikke. De høje oppetider er også et resultat af præcise indmeldinger af fejl fra både kunder og kranførere, ligesom vedligehold af kranerne – herunder et stort fokus på levetidsforlængelse – og investeringer i nyt materiel og systemer er med til at nå så tæt på 100 pct., som tilfældet er.

Læs vores andre nyheder

Udforsk havnen