
Nyt landstrømsanlæg er ved at se dagens lys
7. september 2022
Der sker rigtig mange ting på krydstogtskajen i øjeblikket. Ikke alene står Aarhus Havn midt i den største krydstogtsæson nogensinde. Men der er også fuld gang i gravemaskinerne og byggeriet på kajen.
Selvfølgelig glæder vi os over, at Aarhus by og Aarhus Havn vælges til af flere rederier. Det giver helt fantastiske muligheder for at vise byen og området frem til turister. Og mon ikke flere af dem kommer igen, når de først har set og oplevet Aarhus.
Men de mange krydstogtbesøg og øvrige aktiviteter stiller da også krav til os som bæredygtig havn. Med vores ambitiøse målsætning om at være CO2-neturale i 2030, er det nemlig helt afgørende, at vi får gjort noget ved den udfordring, der er omkring udledninger fra krydstogtskibene, når de ligger til kaj.
Det gør vi nu som den første havn i Danmark. For vi insisterer på, at bæredygtighed ikke bare er noget, vi taler om. Det er noget, vi gør noget ved. Og det er derfor, gravemaskinerne kører på højtryk på krydstogtkajen i øjeblikket. Det er nemlig vores kommende landstrømsanlæg, der er ved at rejse sig.
Et vigtigt skridt mod en bæredygtig havn
Landstrømsanlægget har længe været på tegnebrættet. Det har været et stærkt ønske fra både byens borgere, virksomhederne og politikere. Og vi oplever også en stigende efterspørgsel på grønne tiltag fra rederierne selv.
Allerede tilbage i 2020 investerede vi sammen med Molslinjen i et anlæg til landstrøm til hurtigfærgerne. Nu er turen så kommet til krydstogtskibene. Og med det nye landstrømsanlæg, der er medfinansieret af EU-CEF-midler og Aarhus Kommunes Klimafond, tager vi et stort og vigtigt skridt i arbejdet mod en bæredygtig havn.
Vi forventer, at krydstogtskibene fra 2023 kan anløbe Aarhus Havn, koble sig til landstrøm og holde motoren kørende på el, når skibet ligger stille. Dermed kan vi tilbyde et reelt grønnere og mere bæredygtigt alternativ til dieselmotorerne.
Hvis man går en tur forbi, kan man se, at der ikke er tale om et lille anlæg. Det består både af en stor transformer og selve landstrømanlægget. Det er vigtigt for os, at anlægget kommer til at passe ind i havnens omgivelser. Derfor planlægger vi at omkranse det af en bæredygtig bygget indhegning, som vi i øjeblikket har de første skitser til.
En fremtid med mere landstrøm
Men krydstogtskibene er ikke de eneste store skibe, der ligger til kaj hos Aarhus Havn. Derfor ser vi i øjeblikket på, om andre store skibe skal kunne tilslutte sig landstrøm i fremtiden. Men det er ikke helt enkelt. EU er på vej med lovgivning på området, og det følger vi selvfølgelig tæt. Vi samarbejder også med andre større havne, der har lidt større muskler, end vi har hos Aarhus Havn. Her ser vi i samarbejde på, om det er muligt at udvikle systemer til blandt andet containerskibe.
Vi er godt i gang med fremtidens landstrøm. Men der er udfordringer på kajen og på skibene, der skal løses. Og samtidig er rederierne i fuld gang med at omlægge til grønne brændsler. Jeg er dog ret sikker på, at landstrømsanlægget på krydstogtkajen ikke bliver det sidste på Aarhus Havn.
Yderligere information
Daniel Møller Jensen
Kommunikations- og presseansvarlig
[email protected]
4187 0824