Forsæt til indhold
Aarhus Havn Mette Maersk

Med Mette Maersk fra Kina til Aarhus

Oprettet dato: 19. januar 2022

(Dette er en fortsættelse af en artikel fra Reportagen, december 2021. Artiklen kan læses på www.portofaarhus.dk)

Mette Maersk anløb Aarhus havn den 15. december mellem klokken 2 og 3 om natten – præcis som skibets to kaptajner flere gange forudsagde undervejs fra Kina til Aarhus – på trods af adskillige dages forsinkelse på ruten. Forudsigelserne kunne høres i programmet: ”Følg pengene” på DRs P1, som har fulgt Mette Maersk fra den kinesiske havn Dalian til skibet anløb i Aarhus. I 8 episoder blev det anskueliggjort, hvor mange forskelligartede natur- og kulturskabte udfordringer et containerskib og dets besætning møder, når det sejler i rutefart på verdenshavene.

I episode 6 fortæller den nye kaptajn David Gudmundsson, som er påmønstret ved Suez, om hvordan de globale forsyningskæder længe har været under pres. På grund af corona-pandemien og forstærket af det containerskib, der i 2021 satte sig fast i Suez-kanalen og medførte forsinkelser for en lang række skibe.

Han bruger udtrykket, at den globale forsyningskæde er bygget op, så alle skal gå i takt. Og da det ikke har været tilfældet, er kæden faldet fra hinanden de seneste år. Han er dog fortrøstningsfuld – det var primo december sidste år – fordi havne i Kina, der tidligere var lukket ned på grund af et enkelt eller to coronatilfælde, igen er åbnet, og nogle af de mange proppede terminaler rundt om i verden har efterhånden fået ekspederet noget af det gods, der havde hobet sig op.

Via radiobølger fortæller han og ombord på skibet, som lige nu ligger 110 sømil fra Malta, hvordan han selv har lært at gå i takt i løbet af sine 54 år på havet. Han begyndte som messedreng, hvor han vaskede gulve, skrabede kartofler og polerede de sko, som kaptajnen havde efterladt udenfor sin dør. Men tiderne skifter – i dag må han som kaptajn selv polere sine sko. Skulle han efterlade et par sko uden for døren, får han at vide, at han udgør en sikkerhedsrisiko, idet nogen ombord kan falde over dem. Sagt med et smil, men også med et gran af alvor.

I episode 7 har skibet forladt Rotterdam med en forsinkelse på 6 timer. Kaptajnen var nødt til at bestille en ekstra slæbebåd på grund af vejret, og i det hele taget er de europæiske vejrforhold lige nu præget af stærk vind, og kaptajnen kæmper med modstrøm. Da Mette Maersk anløb Rotterdam, var terminalen også pænt fyldt op, og ventetiden lidt længere end estimeret. Desuden skulle skibet have brændstof ombord, hvilket også tager tid, inden det kunne sejle videre mod Bremerhaven.

I episode 8, som også er den sidste, ankommer Mette Maersk til Aarhus havn d. 15. december om natten med ca. 10.000 containere (TEU) ombord. Blandt godsejerne var både JYSK og Elgiganten – og med sikkerhed en lang række andre kunder, der så frem til at modtage deres varer, som måske lige kunne nå ud til kunderne inden juleaften. For kaptajn David Gudmundsson og hans besætning var turen bare endnu en dag på kontoret, uanset vejrforhold, ventetider og sko, man selv må pudse. For os, der lyttede/læste med, var det forhåbentligt et spændende kig ind i en verden, som kun de færreste kender.

Læs vores andre nyheder

Udforsk havnen