Marselistunnellen
En kommende tunnel under Marselis Boulevard er en forudsætning for Aarhus Havns fortsatte vækst.
Stigende antal lastbiler og personbiler
En markant vækst i vores containeromsætning i de seneste år og flytningen af færgeterminalen fra Aarhus midtby til Østhavnen betyder et stærkt stigende antal lastbiler og personbiler på Marselis Boulevard. Desuden stiger befolkningstallet i Aarhus markant og analyser viser, at det vil fortsætte i mange år. Behovet for Marselistunnellen er stort i dag, men vil kun blive større fremover.

Finansiering af tunnelen er på plads
Derfor er det også positivt, at der er politisk opbakning til tunnelen fra et stort flertal i Aarhus byråd, der ser tunnelen som helt afgørende for trafikafviklingen i Aarhus, ligesom en lang række landspolitikere anser tunnelen for at være vigtig dansk infrastruktur. Men det er også yderst positivt, at finansieringen af tunnelen er på plads.

Politisk velvilje
Der mangler således hverken politisk vilje eller økonomiske midler i forhold til at realisere projektet. Men det kommunale anlægsloft står i vejen, og derfor afventer vi stadig at få projektet sat i gang. Marselistunnellen vil være en væsentlig forbedring af forbindelsen mellem den Østjyske motorvej E45 og Aarhus havn til glæde for både byens borgere og de medarbejdere og det transporterhverv, der har deres daglige færden på havneområdet.
